background img
Boxen Banner
banner

Stetind, Norges nationalfjäll, en fjälltopp att bestiga…

Stetind Header röd skylt

Snabba fakta:

Aktivitet: klättring

Fjäll: Stetind

Led: Västpilaren

Närmaste stad: Narvik

Land: Norge

Att ta sig till Stetind.
Narvik är den närmaste stora staden vilket är en lämplig plats att utgå ifrån. Om man kör egen bil är vägvalet upp till var och en. Vi körde via Kiruna och Riksgränsen till Narvik. Därefter är det ytterligare 7 mil till Stetind i riktning mot Köpsvik.

Om man inte kör bil går det bra att flyga till Harstad och åka buss till Narvik alternativt ta tåget direkt till Narvik. Från Narvik kan man sedan åka buss mot Köpsvik eller hyra en bil.

Om man vill går det bra att tälta vid foten av Stetind där stigen upp mot fjället startar. Det är också den plats där de flesta klättrare/vandrare väljer att bo. Det är inte någon regelrätt camping men där finns en upplåten plats för tält och bilar/husbilar samt en byggnad med toalett. Har man bil går det också bra att ta in på hotell i Köpsvik som ligger i närheten.

Stetind blev hösten 2002 utvald till Norges nationalfjäll och har kommit att bli ett mycket populärt fjäll att bestiga. Att ta sig upp till toppen är en utmaning som de flesta kan genomföra.

För den som vill kan man bestiga fjället via den så kallade normalvägen. Det är den led som går att vandra upp till toppen men som har några inslag av lättare klättring. Räkna med att turen tar hela dagen, från tidig morgon till sen kväll. Av säkerhetsskäl rekommenderar vi att man gör denna bestigning tillsammans med en bergsguide.

Vandringsleden startar vid campingplatsen och börjar med en brant stigning upp till en fjällplatå där utsikten blir fantastisk och vidsträckt. Vandringen är därefter lättare och följer parallellt foten av fjället till dess man kommer fram till en sjö. Vid sjön börjar sedan den brantare delen av bestigningen men ett parti har en lättare klättring. Många av passagerna är luftiga vilket ger en spännande upplevelse av stora mått.

Målet är att nå toppen även om man som bekant då endast är halvvägs genom turen. Nedstigningen är lika krävande som vägen upp. Men att nå toppen är en makalös upplevelse. Upplevelsen av att stå på högsta punkten med utsikt över fjord och fjäll och med solen i horisonten som lägger en glittergata i havet är helt oslagbart och det måste upplevas.

För de som är relativt erfarna bergsklättrare är Västpilaren en mycket populär led upp till toppen av Stetind. Vi valde att klättra den eftersom Västpilaren har så fint rykte att vara en lång och fin tur. En riktig ”kosetur” (mystur) som norrmännen ofta kallar den.

Vi steg upp tidigt på morgonen för att göra oss redo för den inledande vandringen upp till det så kallade insteget till klätterleden. Men som så ofta var vädret mulet och regnet hängde i luften. Otur för oss tänkte vi. Men undertiden vi åt lunch fick vi en känsla av att vädret var på väg vända till det bättre. Vi bestämde oss för att ta en chans och göra anmarschen i mulet väder för att se om det skulle bli bättre medan vi vandrade.

Det visade sig vara en lyckad chansning. När vi nådde fjällplatån började de första solstrålarna slå igenom molnen och vi kände förhoppningen om att få en fin tur. När vi nådde insteget var det klarblå himmel och solen värmde gott.

Den första delen av klättringen var relativt enkel och inte så brant. Långa fina spricksystem som var lätta att säkra. Vi började verkligen inse vad begreppet ”koseklattring” innebar. Replängd efter replängd med fina linjer och bra standplatser avlöste varandra. Dalgången nedanför oss blev allt mer avlägsen och utsikten bara bättre och bättre. Solen värmde och allt kändes på topp.

Att hitta vägen upp (rout finding) är relativt lätt och vi kände oss säkra på våra val. Den sista delen av klättringen blir brantare och mer utmanande. Men för klättrare som är förtrogen med grad 5+/6- blir klättringen bara mer intressant. Fina linjer och bra säkringsmöjligheter gör de sista replängderna till rena nöjet. Väl uppe på toppen möttes vi av den oslagbara känslan av att stå på en fjälltopp och blicka ut över fjäll och fjord. Eftersom vi startade mitt på dagen nådde vi toppen på kvällen då solen ligger nära horisonten. Fjällen låg i skymning medan solstrålarna glittrade i havet, luften var fortfarande ljummen och vi bara njöt av den fantastiska upplevelsen. Tala om en riktigt fin kosetur.