background img
Boxen Banner
banner

Nätrecensensioner, allt mer tongivande innan vi köper vår resa

Med all tydlighet har internet fått en betydande roll när vi konsumenter söker information om olika resmål när vi planerar vårt resande. Jajja Communications visar siffror på att hela 88 procent av svenskarna använder sökmototorer på internet när de söker information om olika hotell och resmål. Detta är något fler än de som går till traditionella resebolags webbplatser för att hitta information.

Användarrecensioner har också en betydande påverkan när vi bokar våra resor och hotell. Så många som 70 procent tar del av recensioner från till exempel hotellbokningssiter och på siter som Tripadvisor.

Resenärer under 30 är andelen störren än 70 procent som söker information på nätet medan resenärer över 60 år fortfarande hellre letar information i papperstidningar eller frågar vänner.

Jajja uppger även att andelen som både söker information och bokar sin resa eller hotell på nätet är 49 procent. Siffran blir högra för stora researrangörer som Ving och Fritidsresor.

Hur vi söker information innan vi köper en resa!
Via sökmotorer, 88 procent
Kontaktar företaget direkt (webbsida, telefon, butik), 87 procent
Frågar vänner/bekanta, 82 procent
Läser papperstidningar, 73 procent
Läser omdömen på internet, 70 procent
Söker på prisjämförelsesajter (Prisjakt etc), 65 procent
Läser webbtidningar, 36 procent
Ställer frågor genom sociala medier, 19 procent

Fotnot: Undersökningen är genomförd som en internetenkät via undersökningsföretaget PFM Research under våren 2012. 1000 personer i åldrarna 15-69 år har svarat på enkäten.

Källa: TravelNews


Menu Title