background img
Boxen Banner
banner

Kom i form för äventyr och resor – artikelserie

Kom i form header

Ett aktivt liv med äventyr och aktiva resor blir så mycket trevligare om man känner sig i form. Därför vill vi inspirera till en livsstil med kondition- och styrketräning i allmänhet som en bra bas för olika äventyr och aktiviteter.

Generellt sett vill vi akta oss för ”pekpinnar” om saker man inte bör göra eller äta. Istället menar vi att allt är tillåtet så länge man gör det med balans och att man mår bra av den livsstil man håller sig med. De flesta vet redan att obalans i ens livsvanor och stillasittande är negativt för vår hälsa.

Genom denna artikelserie kommer vi att gå igenom olika kost och träningstips till de som vill komma i form, men också till de som redan är i god form och vill vidareutvecklas.

Vart börjar man någon stans? Det är så klart relativt till individens grundstatus och förutsättningar. Därför har vi valt att ta utgångspunkt i att förbättra grundkonditionen och grundstyrkan.

Har man detta på plats blir all annan träning så mycket lättare men framför allt, mycket roligare.

Kondition, styrka och viktnedgång.
Om det är så att man har något onödigt extra kilo på kroppen kan det vara en bra utgångspunkt att starta sin träning på.

Det finns många myter om träning och hur man bäst förbränner fett. Dessa myter kommer vi ta upp i denna artikelserie. En av dessa myter som ständigt uppkommer är, ”punktförbränning av bukfett genom situps” Detta är inte korrekt. Generellt sett kan man tryggt säga att vi förbränner fett över hela kroppen samtidigt men tar olika mycket från olika depåer. Fett är energi som förbränns i muskulaturen och är det enda sätt vi kan bränna fett på. För att göra det krävs en blandning av kondition- och styrketräning, det vill säga anaerob- och aerob träning.

Kort förklarat kan man säga att konditioinsträning höjer förbränningen medan man tränar och pågår en tid efter träningen avslutats.

En annan myt, ”styrketräning bränner inget fett”. Detta är inte korrekt. Forskning har visat att just styrketräning mycket effektivt höjer energiförbrukningen i kroppen och därmed ökar fettförbränningen. Enkelt förklarat kan man säga att styrketräningen startar det som kallas för ”muskelproteinsyntes” vilket betyder att kroppen behöver mer energi för att reparera och bygga muskulatur. Denna effekt kan pågå upp till tre dygn efter avslutat träningspass. Detta betyder ökad fettförbränning till följd av styrketräning.

Slutsatsen blir således att en sund kombination av kondition- och styrketräning ger en bra grund för att komma i form för en aktiv livsstil med äventyr och aktivitetsresor.

Ta steget och börja träna hemma där du bor. Man måste inte ha ett gym eller värsta cykeln för att komma igång. Det fungerar alldeles utmärkt med ett par löparskor, eller en vanlig cykel för att träna på en lågintensiv nivå. Till en början fungerar det också lika bra att styrketräna med kroppen som vikt med enkla hemmaövningar.

Vill man gå på gym är det så klart frivilligt. En fördel med gym är att träningen bedrivs inomhus och att man då inte kan skylla på dåligt väder.

En bra träningsfrekvens är minst två dagar i veckan. Vill man är 3 – 4 fyra dagar ännu bättre och ger mer möjligheter till uppdelning av kroppens muskler i olika träningsprogram. Men det viktigaste är att komma igång.

Följ vår artikelserie om att komma i form för äventyr och aktiva resor här på takeventue.se

Text: Fredrik Lindgren
Foto: Johan Eriksson


Menu Title